מערך בריאות טרנסג׳נדרים

חדש באיכילוב: "מבט" – מרכז ייחודי לבריאות וטיפול בטרנסג'נדרים

6 בדצמבר 2017

מתוך: במרכז העניינים – רבעון המרכז הרפואי תל אביב, גיליון מס' 60, ספטמבר 2017, עמוד 6

"מבט" – מרכז חדש וייחודי לבריאות וטיפול בטרנסג'נדרים, פועל בבית החולים איכילוב.

בשנים האחרונות חל זינוק במספר המטופלים הטרנסג'נדרים בבית החולים איכילוב, ועד סוף שנת 2017 יטופלו כאן כ-800 מטופלים. בעקבות הביקוש הגדול, פתח בית החולים מרכז ייחודי שעתיד להעניק את כלל השירותים הרפואיים והפסיכו-סוציאליים לאוכלוסיית הטרנסג'נדרים במקום אחד.

[foogallery id="24026"]

את המרכז מנהלת ד"ר יונה גרינמן, סגנית מנהל המכון האנדוקריני. עוד בצוות: ד"ר איריס יעיש ורופאים בכירים נוספים מהמכון האנדוקריני בבית החולים, ובכללם: ד"ר אסף אורן, רופא בכיר ביחידה לאנדוקרינולוגיה ילדים בבית החולים "דנה-דואק" לילדים, ד"ר הדר אמיר, רופאה גינקולוגית ממכון הפוריות של בית החולים "ליס" ליולדות ונשים ופסיכולוגית.

"בישראל, כמו במרבית ארצות העולם, טרנסג'נדרים הם אוכלוסייה מוחלשת ומודרת חברתית וכלכלית. בנוסף, יש חסמים המונעים מהם גישה לטיפול רפואי, כגון מחסור בשירותים מותאמים, חשש מיחס לא נאות וחוסר ידע של מטפלים. טרנסג'נדרים לעתים נמנעים מפנייה לקבלת טיפול רפואי, ונזקים בריאותיים עלולים להיגרם כתוצאה מזה. התהליך להתאמה מגדרית הינו ייחודי לכל אדם, והטיפול הרפואי צריך להיות מותאם אישית לפי הצרכים הרפואיים השונים. האוכלוסייה הטרנסג'נדרית נזקקת לשירותן של דיסציפלינות רפואיות רבות: אנדוקרינולוגיה, כירורגיה פלסטית, גינקולוגיה, אורולוגיה, פה ולסת, א.א.ג. ועוד. נוסף על השינויים הגופניים, המטופלים מתמודדים עם אתגרים נפשיים, משפחתיים וחברתיים רבים במהלך הטיפול להתאמה מגדרית. חלק מהמטופלים מביאים איתם מטען פסיכולוגי עקב טראומות שחוו בשל היותם טרנסג'נדרים. במקרים לא מעטים יש צורך בתמיכה ובליווי פסיכו-סוציאליים. גישה רבמערכתית, עם תיאום ועם שילוב בין השירותים השונים, תקל על המטופלים ועל המטפלים כאחד, ותאפשר אופטימיזציה של השירות ומתן טיפול רפואי כוללני ברמה גבוהה", מסבירה ד"ר גרינמן.

מחקרים אחרונים מראים כי שכיחות הטרנסג'נדרים , באוכלוסייה הכללית היא כ-0.6% בישראל מדובר בכ-50,000 אנשים.

המכון האנדוקריני באיכילוב מספק שירותי טיפול ומעקב הורמונלי לאוכלוסייה הטרנסג'נדרית כבר כעשור. ד"ר איריס יעיש מציינת כי קיימת עלייה דרמטית בשנים האחרונות במספר המטופלות והמטופלים הפונים למכון האנדוקריני בבית החולים. באיכילוב בלבד נרשמה עלייה של עשרות אחוזים מדי שנה.

המרפאה ביחידה לאנדוקרינולוגיה ילדים בבית החולים "דנה-דואק" היא הראשונה, ועד לאחרונה הייתה גם היחידה בארץ לספק שירות וטיפול בילדים ונוער טרנסג'נדר. ד"ר אסף אורן מטפל ומלווה בהצלחה מספר רב של ילדים ונוער הנמצאים בהליך של התאמה מגדרית.

בין השירותים הניתנים במרכז: 

  • טיפול אנדוקריני:

מתן הסבר מקיף לגבי הסוגים השונים של טיפולים/ תכשירים הורמונליים קיימים, קביעת הטיפול התרופתי הספציפי בהתאם לצרכים האינדיבידואליים של המטופל/ת, בילדים בגילים הצעירים – תחילה דיכוי של הורמונים אנדוגניים ועצירת תהליך התבגרות מינית, מעקב אחרי השינויים הגופניים הנוצרים תחת הטיפול, תוך ניטור של תופעות לוואי בבדיקות שונות, הפניה לטיפול כירורגי.

  • גינקולוגיה ופריון:

מעקב גינקולוגי אחרי ניתוח גניטליה להתאמה מינית, שימור פוריות – לפני התחלת הטיפול ההורמונאלי – הקפאת זרע/ביצית.

  • הערכה וטיפול פסיכו-סוציאלי:

אבחנה והערכה של האדם כהיותו טרנסג'נדר, תמיכה לקראת ותוך כדי תהליך לשינוי מין, הערכת מוכנות/בשלות לטיפול הורמונלי, והפניה פורמלית לאנדוקרינולוג לתחילת טיפול, טיפול בבעיות רקע נלוות, קשיי הסתגלות, בעיות בדימוי גוף, פוסטטראומה על רקע אלימות פיזית ומינית, הפרעות אכילה.

  • טיפול פסיכיאטרי:

למטופלים עם רקע של דיכאון קליני, ניסיון התאבדות, סכיזופרניה וכו'.

  • טיפול סוציאלי:

ליווי פסיכו-סוציאלי, סיוע במיצוי זכויות, התערבויות ברמת משפחה/סביבה, הדרכות מול גורמי רווחה, הקמת קבוצות תמיכה למטופלים ולמשפחות מטופלים.

בנוסף, מתוכננים שירותים של קלינאית תקשורת לאימון קול והתאמת הקול למגדר הנבחר, ובירור וטיפול המטולוגי לגברים טרנסג'נדרים המפתחים פוליציטמיה תחת טיפול בטסטוסטרון.

בימים אלה, בוחן בית החולים גם אפשרות למתן טיפולים ניתוחיים לאוכלוסיית הטרנסג'נדרים.

צוות המרכז: ד"ר יעיש, ד"ר אורן, ד"ר גרינמן וד"ר אמיר

נא הזינו את פרטיכם
במערכת לקביעת תורים